CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Saturday, February 28

sedikit tips untuk mendiagnose patient xerostomia (kurangnya air liur)

Disini ada beberapa tips.

  1. Biasanya patient mengalami halitosis atau bau mulut.
  2. Letakkan secebis wafer(contoh:tango) di atas lidah. Jika mudah hancur,bermaksud,tiada masalah. Jika lambat,patient anda penderita xerostomia.
  3. Test kaca mulut: Swap kan di dasar mulut. Lihat pada viskositas air liur tersebut.
  4. Pada patient wanita yang memakai lipstick, biasanya akan melekat lipstick pada gigi. Bermaksud patient in juga penderita xerostomia.

Friday, February 20

lab OpDent (Operative Dentistry)

ini adalah cara pengukiran amalgam.


Wednesday, February 4

CNY photos



















































Monday, February 2

Para-para sakura

Sunday, February 1

dinner CNY

Semalam,bertempat di hotel tiara,persatuan DSC telah mengadakan dinner bagi meraikan CNY dan sambutan mahasiswa 08.

Majlis yg ringkas itu,nampaknya cukup meriah dengan kehadiran rakan-rakan warga Indonesia. Presiden PMUSU,wakil PEMA dan rakan-rakan FK turut memeriahkan majlis itu. 8 course meal yang disediakan rata-rata mendapat komentar yang sama iaitu "Sedap", "Worth it lah", "Udang dia best". Persembahan dari pelajar-pelajar juga menghiburkan. Ternyata mahasiswa dentistry di sini, tidak hanya dapat menjadi mahasiswa yang cemerlang tetapi juga dapat menjadi seorang penghibur yang berjaya.

Gameshows menjadi bukti bahawa mahasiswa FKG cukup sporting dalam menjayakannya.Banyak game melibatkan pasangan.Apa lagi,heboh lah jadinya.Senior junior menjerit bagai nak rak apabila diminta mencadangkan nama-nama pasangan yang akan menjayakan game.Pendek kata,rugi siapa yang tak datang. =)

p/s: siapa yang ada gambar-gambar dinner malam tadi,silalah mengemailkan kepada kami di dsc.medan@gmail.com. Cadangan,komentar dan pengalaman juga dialu-alukan.

Sekian,

-us-